Čtvercové šachty na Měsíci

Co vyfotografovala posádka „Apollo 10“?
Anomálii ve tvaru obdélníku v měsíčním kráteru objevili virtuální archeologové na jednom ze snímků, které jsou veřejně přístupné na Apollo Image Atlas. Pochází z mise Apollo 10 a byly pořízeny z lunární oběžné dráhy. Má číslo AS10-28-4014. (1)

Obr.1 Snímek kráteru, foto NASA

Loď „Apollo 10“ byla vyslána ke zkušebnímu letu k Měsíci v květnu 1969. (2) Jeho úkolem byla v podstatě generálka k expedici „Apollo 11“. Astronauti – Thomas Stafford, John Young a Eugene Cernan – vyplnili všechny činnosti stanovené pro přistání člověka na Měsíci. Kromě přistání.

Bohužel, NASA nijak snímek nekomentovala. Není ani jasné, o jakou část Měsíce vlastně jde. S největší pravděpodobností je to poblíž místa budoucího přistání „Apollo 11“ na jihozápadní straně Moře klidu. „Apollo 10“ měl snímat hlavně oblasti zvolené pro další expedici. Zájem byl zejména o objekty, které by mohly přistání lunárního modulu zkomplikovat. O obdélník v kráteru zřejmě tedy nebyl zájem.

Virtuální archeologové, kteří snímek zkoumali tvrdí, že musí jít o nějaký vchod do podzemí. Čtvercový tvar naznačuje, že jde o umělý výtvor. Někteří nadšenci dokonce rozeznávají kouř…

Obr.2 Vchod do šachty nebo jeskyně? Foto NASA

Obr.3 Vchod detailně, foto NASA

Odborníci s méně bohatou fantazií se domnívají, že otvor ve tvaru obdélníku může být jen obyčejná prohlubeň, kterých je Měsíci spousta.

Před pěti lety objevil otvor na Měsíci mezinárodní tým vědců, vedený Junichi Hariyama z japonské vesmírné agentury.

Otvor byl vidět na několika fotografiích z měsíčního povrchu, které zaslala japonská sonda Kaguya. (3)

Odborníci odhadli průměr na 65 metrů a hloubku 80 metrů. Ale předpokládají, že jde o mnohem širší tunel – asi 370 metrů široký.

Otvor, vyfotografovaný Japonci, z nějakého důvodu nedal Američanům spát. O rok později NASA speciálně zaměřila kamery své sondy Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO). (4) A dostali velmi jasný obraz objektu, který se nachází na odvrácené straně Měsíce na jižní polokouli v Moři snů (Mare Ingenii). Rozlišení snímků je kolem půl metru na pixel.

Obr.4 Otvor, vyfotografovaný japonskou sondou. Foto: Japonská kosmická agentura

Obr.5 Díra, objevená japonskou sondou, vyfotografovaná Američany ve vyšším rozlišení. Foto NASA

Ale ani jasnější fotografie problém nevyřešily. Naopak je ještě zkomplikovaly.

Je vidět nějaký černý otvor. A zdá se, že není v prohlubenině, ale na vyvýšenině, která je jakoby seřízlá. Jenže podle rozumných hypotéz by otvor, který vede do podzemí, mohl být vytvořen potokem lávy. Otvor by mohl být výsledkem měsíčního zemětřesení a nebo by byl rozbitý meteoritem. Ale na kopci?

Podle měření by měl být průměr otvoru až 130m. Hloubka ale není známa, dno není vidět. Možná otvor vede do labyrintu lunárních jeskyní, který zahrnuje tunely a rozsáhlé sály.

Představy lunárního podzemí rozněcuje mysl fantastů. Věří, že by tam mohl být s úspěchem pátráno po stopách mimozemských návštěv.

Koneckonců, v případě osídlení Měsíce by podzemí bylo ideálním místem pro pozemskou základnu, která by tak byla být dobře chráněna před zářením a kolísáním teplot.

V tiskové zprávě k ročnímu výročí působení sondy LRO na oběžné dráze Měsíce, odborníci NASA uvádějí, že byl objeven ještě jeden otvor – o něco menší než ten z Moře snů, ale foto ani údaje o něm ještě nebyly uveřejněny. Možná, že Američané měli na mysli obdélníkový otvor, vyfotografovaný lodí Apollo 10?

Také na Měsíci jsou podivné kanály. Za pomocí radaru získala LRO snímky z místa přistání expedice Apollo 15 z roku 1971.

Obr.6 Kanál na Měsíci. Foto : NASA

Je však podivné, že astronauti o kanálech nic nesdělili, i když by to těžko mohli přehlédnout. Šířka kanálu asi jeden kilometr, hloubka 300 m. Například tento na fotografii z LRO, se táhne na ploše 12 x 54 kilometrů.

NASA přiznává, že stále není jasné, jak takový kanál mohl vzniknout…