1. srpna 1998, dopadla do obce Hůrka na Plzeňku půlmetrová ledová koule.

Ve světě vědy se objevila nová hypotéza, objasňující existenci podivných jevů na obloze – pohyb temných objektů přes sluneční nebo měsíční disk, nebo krátké, ale silné záblesky na temném nebi během východu nebo západu Slunce.

Astrofyzik Luis A. Frank z americké geofyzikální asociace vyslovil svou hypotézu, postavenou na základě satelitních měření v ultrafialovém světle. Ta ukázala, že podivné záblesky jsou způsobeny průletem ledových krup z vesmíru na Zemi. (1)

Vědecké časopisy již dávno před tím psaly, že každou sekundu je Země bombardována desítkami tun ledových komet. Jejich rozměry jsou nevelké, jako dům – 10 x 15 x 5 m a jejich hmotnost je kolem 700 – 750 tun. Už ve výšce 10 – 15 tisíc km začíná jejich vypařování. Proud páry tak sahá více než 50 km. Jen některé kusy se nevypaří celé a pak na Zemi dopadají náhle z čisté oblohy kusy ledu.

Možná do této kategorie spadá i pád ledové koule o průměru 60 cm v obci Hůrky (okr. Plzeň-sever) za bezmračného, horkého počasí dne 1. srpna 1998.

(1) Other views of small comets debate. Science Mission Directorate. NASA, 9.12.1997. Internet:

Líbil se vám článek a celý web? Podpořte, prosím, badatele, autory a překladatele jakoukoli částkou na účet: SBERBANK, č. ú. 4211013926/6800, variabilní symbol článku je 1029