Většina lidí se domnívá, že první proudový letoun vznikl za 2. světové války.

Jenže letoun s proudovým motorem vzlétl už před více než sto lety, v roce 1910. 

 

V roce 1910, jen rok po bouřlivých úspěších evropských létajících aparátů, se našel šílenec, který se rozhodl z letadla odstranit vrtuli. Muž, kterému slavný Gustave Eiffel řekl: "Vy jste předběhl svou epochu a nás všechny o třicet nebo dokonce o padesát let!"

Obr.1 Henri Coanda (Henri Coandă) 6.7.1886 - Bukurešť, Rumunsko, 25.11.1972 Bukurešť, Rumunsko

24 letý Rumun Henri Coanda vystavil na pařížském aerosalónu na počátku října 1910 již tehdy velmi neobvyklé letadlo.

Obr.2, 3, 4 První tryskové letadlo "Coanda-1910"

Letadlo mělo tehdy opravdu proudový motor. Avšak místo dnešní turbíny, která přeměňuje energii plynu na rotační pohyb kompresoru, v Coandově letounu byl normální motor o síle 50 koňských sil. Ten poháněl kompresor, ženoucí do spalovací komory velké masy vzduchu.

Obr. Motor o tahu 220 kg

Letadlo uskutečnilo svůj první a zároveň poslední let v říjnu 1910, za obrovského zájmu veřejnosti. U kormidla byl sám konstruktér. Pro ochranu ocasu před plameny z motoru Coanda instaloval na letadlo deflektory. 

Během letu se ukázalo, že umístění je chybné. Deflektory neodklonily plamen z motoru úplně, a ocas letadla shořel. Pilot nad strojem ztratil kontrolu a ten narazil do stodoly. Coanda vypadl z kabiny a byl vážně zraněn.

Coanda chtěl ukázat, že vrtule dříve či později ustoupí proudovému motoru. Talentovaný rumunský inženýr odvrhl vrtuli příliš brzy. Vrtule ještě několik desítek let poháněla letadla všech typů a používá se dodnes.

Další vývoj této koncepce nastal až po téměř 30 letech v Německu, když vznikl proudový letoun Heinkel He 178.

***

Líbil se vám článek a celý web? Podpořte, prosím, badatele, autory a překladatele jakoukoli částkou na účet: SBERBANK, č. ú. 4211013926/6800, variabilní symbol článku je 750