V padesátých letech americké letectvo pověřilo kanadskou firmu Avro Aircraft Limited (1) výrobou jednomístného nadzvukového letadla ve tvaru létajícího talíře. Vyplývá to ze záznamů Národního centra pro odtajnění národních archivů. (2) V souhrnu dokumentu s názvem Projekt 1794.


Závěrečná souhrnná zpráva o vývoji letounu ze dne 1. června 1956, kterou již nelze nalézt na internetových stránkách agentury, uvádí, že se chystá kolmý vzlet a přistání, jeho maximální rychlost bude "mezi Mach 3 a Mach 4" – tj. mezi 3675 a 4900 kilometry za hodinu; jeho dostup více než 30 000 metrů; a jeho dolet, asi 1600 kilometrů. (3) – obr.4

Náklady na zhotovení prototypu byly odhadnuty na 3,1 milionu dolarů a měl být připraven asi za dva roky, ale nakonec nebyl postaven. Vysvětlení je velmi jednoduché. Jak bylo zdůrazněno v časopise Wired (4), podobný a menší stroj programu AVROCAR (5), se nikdy nevznesl výše, než pár centimetrů, a to ještě s problémy, jak je vidět na záběrech ze zkoušek. (6)

Maximální rychlost vypočítaná pro Avrocar byla 480 kilometrů za hodinu, ale nikdy nedosáhl více než 56 km/h, a nevzlétl výše než jeden metr, ačkoli se mu předpovídalo překonání 3000 m.

Takže - po výrobě dvou kusů, utracení 10 milionů dolarů a spousty času, a po provedení mnoha neúspěšných zkoušek byl program zrušen v září 1961 a projekt 1794 zapadl do archivu...

Odkazy

(1) Avro Canada. Wikipedia. Internet: https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada  
(2) Rhodes, M.: How to Build a FLYING SAUCER. The NDC Blog, 20.8.2012. Internet: https://declassification.blogs.archives.gov/2012/09/20/how-to-build-a-flying-saucer/  
(3) Project 1794, final development summary report. (Obr. 3)
(4) Plackett, Benjamin: Declassified at Last: Air Force’s Supersonic Flying Saucer Schematics. Wired, 10.5.2012. Internet: https://www.wired.com/2012/10/the-airforce/?pid=1498  
(5) Avro Canada VZ-9 Avrocar. Wikipedia, Internet: https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_VZ-9_Avrocar 
(6) NoPlanesNoBrains: avrocar. YouTube, 10. 12. 2007. Internet: https://www.youtube.com/watch?v=cmPiZv4q4Ms 

 

 

***
Líbil se vám článek a celý web? Podpořte, prosím, badatele, autory a překladatele jakoukoli částkou na účet: SBERBANK, č. ú. 4211013926/6800, variabilní symbol článku je 1099